آیاتغییرساعت تابستانی یک خطر برای افراد مبتلا به دیابت است؟

30 اکتبر 2014- دربسیاری از کشورها دوبار درسال ساعت تغییر می کند و این کار برای استفاده ی بیشتر از روشنایی روز انجام می شود ، درحقیقت سبب می شود فرد یکساعت بیشتر بتواند در صبح    بخوابد اما برای افراد مبتلا به دیابت که از پمپ انسولین استفاده می کنند به خاطر سپردن این تغییر ساعت  برای پمپ انسولین  باید در اولویت  باشد.

پرفسور Aldasouqiکارشناس دیابت ازدانشگاه ایالتی میشیگان می گوید: برای افراد دیابتی  که از پمپ انسولین  استفاده می کنند فراموش کردن این تغییر ساعت در پمپ انسولین  می تواند  سبب ایجاد خطا در دوز انسولین  شده و منجر به بروز خطراتی گردد.

 مقاله ی پرفسور Aldasouqiدرمجله ی شماره ی  نوامبر Diabetes Science and Technologyمنتشر خواهد شد .

دریافت  مقادیر زیادی از انسولین  میتواند به هیپوگلایسمی  بیانجامد که سبب بروز تشنج شدید، غش یا کما شود. هایپرگلایسمی نیز درنتیجه ی دریافت مقادیر بسیار کم انسولین اتفاق می افتد که در کوتاه مدت در اندازه ی هیپوگلایسمی  خطرناک نیست، با این حال تأثیرات اولیه ی  هایپرگلایسمی میتواند شامل خستگی و تکرر ادرار باشد و اثرات  دراز مدت  آن شامل کتواسیدوز دیابتی است که در این  حالت بدن بشدت  اسیدی شده و می تواند  به عوارض تهدید  کننده ی زندگی  بیمار منجر شود.

پرفسور Aldasouqiمی گوید: بسیاری از بیمارانی که برای ویزیت به مطب من می آیند فراموش میکنند  زمان ساعت پمپ خود را با ساعت جدید کشورتنظیم کنند یا درموارد دیگر پس از تعویض باتری  پمپ فراموش می کنند ساعت موجود در پمپ انسولین را مجدداً تنظیم نمایند از جمله اشتباهات و مشکلات  دیگر تنظیم  ناصحیح  ساعت عصر(p.m) و ساعت صبح (a.m) است.

پرفسور Aldasouqiمی گوید: تاکنون یک خطای مهلک  بر اثر اینگونه حوادث مشاهده نکرده ام اما چرا  باید صبر کرد که اتفاق ناگواری بیافتد، بهتر است سطح آگاهی افراد، پزشکان وکارشناسان دیابت را  در این مورد و تنظیم  صحیح  ساعت پمپ انسولین  بالا برد.

ما دو روش تحویل انسولین داریم: روش basalو روش bolus. روش درمان با  انسولین Basal  به بیمار دیابتی کمک می کند که مقدار قند خونش در یک مقدار ثابت در طول روز و شب باقی بماند، در حالیکه در روش درمان با انسولین bolusمقدار زیادی انسولین در حوالی ساعت صرف غذا به بیمار داده می شود.

 نگرانی اصلی در روش درمان bolusاست که بیشتر تحت تأثیر زمان بندی قرار می گیرد.

از آنجائیکه  این روش تحویل انسولین با ساعت  خوردن  غذا تنظیم می شود  چنانچه بیمار درحوالی ظهر ناهار خود را بخورد زمان تحویل انسولین bolusاشتباه خواهد شد و اگر مقادیر بسیار کم انسولین  یا مقادیر بسیار زیاد انسولین وارد بدن بیمار شود بیمار مجبور می شود به بیمارستان  مراجعه کند و حتی  در موارد شدید ممکن است بیمار وارد مرحله ی خطرناکی  شود.

درحال حاضر فن آوریهای پمپ انسولین  دارای  تنظیم  خود کار ساعت  نیستند، تکنولوژی GPSمیتواند  برای کمک به حل این مشکل استفاده شود اما گاهی به دلیل نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی افراد مورد استقبال  قرار نمی گیرد.

 دکتر Aldasouqiمی گوید: درحال حاضر مسئولیت تنظیم ساعت بعهده ی  بیمار و همچنین بر عهده ی  پزشکان و کارشناسانی است که  به بیماران آموزش مدیریت بیماری را آموزش می دهند. او می گوید: من به عنوان یک پزشک قصد دارم آنچه را که باید انجام دهم تا مطمئن شوم بیمارم درامنیت است، بیان کنم.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141030133314.htm